As the owner of a webshop, you naturally want to sell more products through your web shop. More and more people decide to buy their products at a webshop. So this is the opportunity to also reach your customers online & to increase your customer base. But this is often easier said than done. Under the heading"More turnover with your webshop" we would like to give you a few tips to get started right away.
If you want to sell more through eCommerce, then you can divide almost all your possible actions into:
Voila, it's that simple. We would like to give you some concrete tips on how you can attract more visitors and increase your conversion rate.
SEO staat voor Zoekmachine Optimalisatie, waarbij je via zoekmachines Google & Bing bezoekers op je webshop krijgt. Je webshop, categorieën, productpagina's moeten goed in elkaar zitten om hoog te scoren in Google. Het grote voordeel van SEO is dat je vandaag investeert en er de komende maanden/ jaren kunt van profiteren.
Waar moet je aan denken:
Terwijl inzetten op SEO gratis bezoekers opbrengt, ga je bij online adverteren voor betalende bezoekers. Je betaalt namelijk voor elke bezoeker die je op je webshop krijgt. Hierbij zijn er verschillende mogelijkheden.
Zorg ervoor dat je emailadressen verzameld via je webshop. Dit kan op verschillende manieren zoals een popup, in het winkelmandje wanneer ze iets bestellen of gewoon op je webshop. Via een nieuwsbrief kan je klanten opnieuw op je webshop krijgen.
Enkele dingen om aan te denken:
Verkoop je vandaag jouw producten in België? Denk er dan misschien aan om dezelfde producten ook in het buitenland te verkopen. Op die manier kan je ook meer potentiële klanten aantrekken. Beschik je nu over een .be domein? Bekijk dan of de andere landextenties nog beschikbaar zijn (.de / .nl / ...) of kies voor een .com variant.
Grote webwinkels zoals Bol.com & Amazon trekken dagelijks honderd duizenden klanten aan. Die klanten zoeken in bepaalde gevallen meer via Google maar gaan rechtstreeks naar dergelijke marktplaatsen & zoeken daar naar de producten die ze nodig hebben. Wil je mee profiteren van het succes van deze marktplaatsen? In ruil voor commissie kan je jouw producten daar aanbieden.
Kort gezegd: via Affiliate marketing maak je van andere websites vertegenwoordigers van jouw webwinkel of jouw producten. In ruil voor commissie promoten ze jouw producten. Je betaalt enkel een commissie wanneer ze Affiliates effectief verkopen aanbrengen. Om te starten met Affiliate Marketing sluit je je best aan bij een Affiliate Netwerk.
Een andere manier waar je zeker ook aandacht aan moet spenderen is de conversie van jouw webshop. Dit principe heet Conversie Optimalisatie (CRO). In het kort: je probeerte met hetzelfde aantal bezoekers meer omzet of verkopen te genereren. Er zijn verschillende zaken waar je zelf mee aan de slag kan.
Het gezegde gaat: "meten = weten" en dat klopt meer dan ooit bij alles wat online gebeurd. Via een tool zoals Google Analytics bekom je heel wat inzichten over het gedrag van je bezoekers op je webshop. Op welke pagina's komen ze binnen? Via welke pagina's verlaten ze webshop?
Al die inzichten kunnen je informatie geven om je webshop beter in te richten. Met Google Analytics kom je al een heel eind maar er is meer nodig.
Op de vraag "Waarom heb je niet besteld op mijn webshop" of "Waarom heb je net wel besteld op mijn webshop" kan alleen de klant zelf een antwoord geven. Als webshop eigenaar kan je wel geredeneerd gokken. Maar de echte antwoorden komen van je bezoekers. Stel hen dan ook de vraag.
Via een tool zoals HotJar kan je eenvoudig klanten bevragen op je website. Stel hen duidelijk (korte) gerichte vragen & krijg schatten van informatie.
Er zijn sowieso enkele best practices waar je rekening mee moet houden als je een webshop start of hebt.
Eigenlijk iets heel eenvoudig maar soms toch heel moelijk om toe te passen. Zorg ervoor dat je bezoekers eenvoudig hun producten kunnen bestellen op jouw webshop. Haal elke obstakel weg die een bezoeker zou kunnen ervaren. Keep it simple stupid!
In tegenstelling tot bij fysieke winkels kopen je bezoekers nu op basis van je productfoto's & product omschrijving. Wordt jouw product niet goed voorgesteld of biedt het geen antwoord op mogelijke vragen van je klanten? Dan zullen ze het ook niet aankopen op jouw webshop.
Net zoals bij de productfoto's zijn productomschrijvingen enorm belangrijk voor de beslissing van een bezoeker. Biedt jouw product een antwoord op hun probleem? En heb je hun mogelijke vragen ook beantwoord? Dan is de kans groot dat ze klant zullen worden.
Meer tips om meer omzet met je webshop te genereren? Dan raden we je aan om het boek "Meer omzet met je webshop" van Jurjen Jongejan te lezen!
As the owner of a web shop, you naturally want to sell more products through your web shop. More and more people decide to buy their products at a webshop. So this is the opportunity to also reach your customers online & to increase your customer base. But this is often easier said than done. Under the heading"More turnover with your webshop" we would like to give you a few tips to get started right away.
If you want to sell more through eCommerce, then you can divide almost all your possible actions into:
Voila, it's that simple. We would like to give you some concrete tips on how you can attract more visitors and increase your conversion rate.